دکتر روانپزشک

روانشناسی

دکتر روانپزشک

روانشناسی

مشاوره اعتماد به نفس

مشاوره اعتماد به نفس

چرا مشاوره اعتماد به نفس اهمیت دارد؟
اعتماد به نفس یک مفهوم مهم و البته تاثیر گذار در زندگی هر فرد است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت افراد را تا حدود بسیار زیادی پیش بینی کند.

هستند افرادی که سرشار از هوش یا IQ هستند ولی به سبب عدم اعتماد به نفسشان هیچگاه نتوانسته اند توانایی هایشان را آنطور که باید در معرض نمایش بگذارند چون به توانایی های خود ایمان نداشته اند و احساس خودکم بینی داشته اند.

عدم اعتماد به نفس می تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد ولی متاسفانه افراد بسیاری ممکن است تا آخر عمر با کمبود اعتماد به نفس زندگی شان را سپری می کنند و هیچگاه به خودباوری لازم نرسند. بنابراین پرداختن به این مبحث بسیار مهم است و به همین دلیل ما در این مقاله با عنوان مشاوره اعتماد به نفس قصد داریم اطلاعات لازم در مورد اعتماد به نفس و راه های تقویت آن را به شما ارائه دهیم.

تعریف اعتماد به نفس
اعتماد به نفس نوعی نگرش است که به فرد اجازه می دهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب می شود فرد به تواناییهای خود اعتماد کند و احساس کنترل بر روی زندگی داشته باشد.
جستجوی اعتماد به نفس واقعی
اگر افراد فقط در مورد کارهایی که می توانند خوب انجام دهند اعتماد به نفس داشته باشند در واقع خودشان را محدود کرده اند و فقط در موارد معدودی اعتماد به نفس دارند در صورتی که اعتماد به نفس واقعی احساسی است که سبب می شود فرد در زمینه های مختلف نسبت به توانایی های خودش ایمان داشته باشد و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کند.

اعتماد به نفس واقعی ربطی به رویدادهای ظاهری ندارد بلکه باور به توانایی های درونی است که فرد را قادر به انجام کار و فعالیتی خاص می کند.  به عنوان مثال فردی ممکن است در ذهن خود چنین تصور کند که اگر فلان ماشین یا شغل را داشته باشم مطمئنا شرایطم بهتر خواهد بود و اعتماد به نفس بالاتری خواهم داشت ولی گاها این اتفاق می افتد که فرد با دستیابی به این شرایط و امکانات، باز هم به خودباوری و اعتماد به نفس لازم دست پیدا نمی کند، به همین دلیل است که فرد باید از درون خود به دنبال اعتماد به نفس باشد نه از بیرون.

اگر حس اعتماد به نفس را فقط محدود به دستاوردهای خود در زندگی کنیم خود را برای عدم اعتماد به نفس آماده کرده ایم. ما نمی توانیم بازتاب جهان را به اهداف و رویاهایمان کنترل کنیم، تنها چیزی که توان کنترل آن را داریم و باید به آن اعتماد داشته باشیم تعهد و اعتمادمان به توانایی خود برای انجام هر امر ضروری در جهت رسیدن به آرزوهای خود است .

اگر اعتماد به خود را برپایه وجود خود بنا کنیم هیچ کس و هیچ شرایطی نمی تواند آن را از ما بگیرد. احساس اعتماد به نفس ما از اراده و تصمیم خودمان سرچشمه می گیرد.

نارسیست و خودشیفتگی

نارسیست

تاریخچه نارسیست
نارسیست از ریشه لغت یویانی شدهء نارسیس، گرفته شده است و به معنای خودشیفتگی است.

نارسیس نام مرد جوانی بوده که مدام در معرض ابراز علاقه زنان متعدد قرار می گیرد بی آنکه دلیلش را بداند ولی یک روز به طور اتفاقی چهره خود را در چشمه آب می بیند و شیفته و عاشق خود می شود و به همین دلیل درگیر غم و اندوه فراوانی می شود و آنقدر لب چشمه می نشیند و خودش را نظاره می ند تا اینکه نهایتا در همان قسمت، کنار چشمه می میرد و واژه ی نارسیسیسم از نام او گرفته شده است.

مشخصه این افراد احساس خود بزرگ بینی عمیق است. این افراد خود را آدم بسیار مهمی می دانند و معتقدند که نظیر ندارند. اما در پشت پرده این احساسات، عزت نفس شکننده ای دارند و حتی نسبت به انتقادهای جزئی هم آسیب پذیرند.

شیوع اختلال نارسیست
تخمین زده می شود که اختلال شخصیت خود شیفته در نمونه های گرفته شده از مردم عادی جامعه (جمعیت غیربالینی) ۱% تا ۶% باشد.

افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به دور از هر گونه واقع گرایی احساس قادر مطلق، عظمت، زیبایی و باهوش بودن را به فرزندان خود القا کنند و به این ترتیب فرزندان چنین والدینی ممکن است بیش از حد معمول در معرض خطر مبتلا به این بیماری قرار بگیرند.
ملاک های DSM-5 در مورد اختلال شخصیت خودشیفته (نارسیست)
الگوی نافذی از خود بزرگ بینی (در عالم خیال یا رفتار)، نیاز به تحسین و فقدان همدلی، که از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در زمینه های مختلف به چشم می خورد و با پنج مورد (یا بیشتر) از موارد زیر مشخص می شود:

احساس خود بزرگ بینی به صورت مهم پنداشتن خود داشته باشد (مثلا در مورد دستاوردها و استعدادهای خود اغراق کند، انتظار دارد بدون آنکه به موفقیت چشمگیری دست یافته باشد، او را آدم بزرگ و برتری بدانند).
با خیالپردازی هایی در زمینه موفقیت بی حد و حصر، قدرت، هوش و استعداد، زیبایی یا عشق ایده آل اشتغال ذهنی دارد.
معتقد است که خاص و بی همتا است و فقط افراد یا موسسات خاص یا عالی رتبه قادر به درک وی هستند و بایستی با آنها رابطه داشته باشد.
به تحسین شدن نیاز مفرط دارد.
وجود احساس محق بودن، یعنی به شکل نامعقولی انتظارداشته باشد برخوردی بسیار مطلوب با وی صورت بگرد یا افراد بی چون و چرا تسلیم خواسته هایش شوند.
در روابط بین فردی استثمارگر است (یعنی از دیگران برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می کند).
فقدان همدلی: تمایلی برای درک شناخت احساسات و نیازهای دیگران ندارد.
اغلب به دیگران حسادت می ورزد یا معتقد است که دیگران به وی حسادت می کنند.
رفتارها یا نگرش های پر نخوت و متکبرانه از خود نشان می دهد.

تکنیک افزایش تاب آوری و تحمل سختی در روانشناسی

تکنیک افزایش تاب آوری در روانشناسی

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که با خانواده ای برخورد کرده باشید که محیطی پرچالش و پر استرس داشته اند و اعضای آن در معرض آسیب های زیادی قرار داشته اند.

ولی با این وجود فرزندانی موفق از دل این خانواده ها بیرون آمده و این موفقیت در ذهن همه سوال ایجاد کرده و باعث شده که همگان در گفت و گوهای روزمره خود از فرزند یا فرزندان این خانواده برای دیگران مثال بزنند و داستان را اینگونه تعریف کنند که با وجود مشکلات خانوادگی زیاد، این فرزند بسیار موفق و همه چیز تمام شد.

حتی ممکن است این اتفاق را یک معجزه بدانید یا اینکه آن فرد را دل خود تحسین کنید و با خود بگویید چقدر آدم توانمندی بوده که با وجود مشکلات به این وسیعی توانسته است اینطور پیشرفت کند و خود را از آسیب های پیش رو مصون نگه دارد، در واقع ممکن است شما در ذهن خود او را فرد توانمند و قوی بدانید ولی دقیقا ندانید که این توانمندی از چه نوعی است و چه نام دارد.

این توانمندی همان مهارت تاب آوری است، وجود مهارت تاب آوری در اینگونه افراد باعث شده است که با وجود مشکلات و استرس های محیطی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند و آسیب کمتری ببیند و البته بسیار پیش می آید که فرزندان یک خانواده بسیار متفاوت از یکدیگر در برابر مشکلات خانوادگی واکنش نشان می دهند و ممکن است فردی با وجود کوچکترین مشکلی احساس درماندگی کند و آسیب های زیادی به وی وارد شود، در اینگونه شرایط می توانیم بگوییم که تاب آوری فرد بسیار پایین است.
تعریف تاب آوری
تاب آوری، یک فرایند، توانایی یا پیامد مقابله موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده است. به بیان دیگر تاب آوری، مقابله مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.

البته تاب آوری، تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدیدکننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است.

می توان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی – روانی در شرایط خطرناک است.

مولفه های تاب آوری چیست؟
تاب اوری دارای سه مولفه شناختی – هیجانی و رفتاری است.

مولفه شناختی
شامل افکار و نوع تفسیر فرد از یک واقعه و اتفاق است.

در واقع نوع افکار فرد در چگونگی واکنش نشان دادن به آن موقعیت بسیار مهم است. اگر فرد همیشه عادت به این داشته باشد که وقایع و اتفاقات را به بدترین شکل ممکن تفسیر کند و اینطور تصور کند که اتفاقی که افتاده هیچ راه حلی ندارد قطعا احساس درماندگی می کند و به همین دلیل در چنین شرایطی آسیب های روانی زیادی متوجه وی هستند، در مقابل افکار مثبت و تحلیلی باعث می شود که قبل از هر نوع سوء برداشتی از اتفاق، تحلیل و ارزیابی شرایط و نحوه  مقابله درست با آن شرایط صورت بگیرد.

راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن

راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن


این روزها بیش تر اخبار در مورد ویروس کرونا می باشد و به دلیل قدرت بالایی که دارد باعث ترس و اضطراب افراد شده است. با توجه به آسیب پذیری روانی متفاوت، برخی از افراد  ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنند.


البته راه هایی مانند بالا بردن آگاهی، استفاده کمتر از فضای مجازی و تکنیک های آرام بخشی نیز می تواند به شما کمک کند.


راه های غلبه بر ترس کرونا و اهمیت غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از آن

این روزها با بیش تر شدن خبرهای مربوط به کرونا، ترس و اضطراب مردم نیز بیشتر می‌شود این علائم اضطرابی می‌تواند زنگ خطری برای افراد باشد، زیرا استرس و اضطراب زمینه را برای تضعیف سیستم ایمنی فراهم می کند و از آنجایی که سیستم ایمنی قوی مهمترین راه مبارزه با ویروس است باید اقدامات لازم نسبت به این ویروس انجام گیرد.


تشخیص اضطراب سالم از اضطراب بیمارگون

درست است که اضطراب باعث می شود ما حال ناخوشایندی را تجربه کنیم، اما استرس همیشه منفی نیست و گاهی می تواند برای انسان منفعت نیز داشته باشد.


مثلاً مقدار کمی استرس باعث می شود که ما از خطرها و آسیب آگاهی کامل پیدا کرده و برای پیشگیری و محافظت از خود کاری کنیم اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این اضطراب شدت پیدا کند و باعث شود ما از انجام کارهای روزانه باز بمانیم.


راه هایی که به ما کمک می کند که اضطراب ناسالم بیمارگون را تشخیص دهیم.

داشتن تفکر افراطی، مثلاً بیماری سرطان ما را نابود خواهد کرد.

داشتن افکار مزاحم و وسواسی در مورد بیماری

انجام رفتارهای بسیار افراطی در مورد پاکیزگی.

راه های غلبه بر ترس کرونا 

توجه به دستاوردهای مثبت در علم پزشکی

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد ممکن است دائماً به ویروس کرونا فکر کنند و تصور کنند که هیچ راه فراری ندارند در صورتی که اگر به گذشته نگاهی بیندازند متوجه می‌شوند که ویروس های کشنده تری نیز وجود داشته است که علم پزشکی توانسته بر آن ها غلبه کند. بنابراین باید دیدگاه معتدل تری داشته باشیم و بدانیم که هر مشکلی قابل کنترل است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن


پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین

عزت نفس چیست؟  اگر فرد به توانایی ها و ارزش های شخصی اش اعتماد داشته باشد در این صورت گفته می شود که فرد دارای عزت نفس می باشد.

عزت نفس به معنی این نمی باشد که فرد در همه زمینه ها بهترین است بلکه تنها کافی است که احساس راحتی و آرامش داشته باشد حتی زمانی که حالش خوب نیست.

و این تنها زمانی حاصل می شود که فرد خود را با تمام نقاط قوت و ضعف به خوبی قبول داشته، بشناسد و برای پیشرفت خود تلاش کند. بنابراین عزت نفس به معنی اعتماد و ایمان داشتن در مورد خود می باشد.

فرد باید قبل از هر چیزی خود را دوست بدارد، با ویژگی های خود به خوبی آشنا شود، خودش را بشناسد، نسبت به خود ارزش و احترام قائل باشد، همانگونه که هست خودش را بپذیرد، پس برای رسیدن به هدف برنامه ریزی و تلاش لازم را انجام دهد.

پیامدهای عزت نفس پایین برای افراد
عزت نفس پایین پیامدهایی برای افراد خواهد داشت، به طور مثال یکی از غم انگیز ترین جنبه های عزت نفس پایین این می باشد که فرد از دیگران فراری و گریزان می گردد، به این باور می رسد که ارزش او بسیار پایین است، نمی تواند با دیگران رفت و آمد کند و خودش را در سطح دیگران نمی بیند.

در بسیاری از مواقع فردی که عزت نفس پایین دارد ممکن است نقش یک قربانی را داشته باشد و تصور می کند که زندگی برای او عادلانه نیست و دیگران به او ظلم می کنند.
در این مقاله به بررسی عزت نفس پایین می پردازیم و چند نمونه رایج از اینکه چطور عزت نفس پایین بر روی تفکر و رفتار ما تاثیر می گذارد بیان می کنیم.

این مقاله را به خوبی مطالعه کنید و به دنبال حل مواردی باشید که در خودتان مشاهده می کنید.

عزت نفس کودک
چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟
دیگران را مقصر دانستن
ما انسان ها اگر با مشکلاتی رو به رو شده یا به بدبختی دچار شویم، دیگران را مسئول بداقبالی و بدبختی خود می دانیم و بدون اینکه دلیل قانع کننده ای داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که با ما به طور غیر منصفانه برخورد شده است و دیگران یا جهان در بداقبالی ما مقصر هستند.

اگر نسبت به خود احساس بی کفایتی داشته باشیم در مورد کارها بیشتر انتقاد می کنیم و با پیدا کردن ایراد و اشکال در دیگران خودمان را بالا می کشیم در صورتی که این فکر بسیار اشتباه و غیرمنطقی می باشد.

به من توجه کنید
افرادی که عزت نفس پایینی دارند دوست دارند از طرف دیگران مورد تمجید و توجه قرار  بگیرند. بنابراین به دیگران تیکه می کند تا بازخوردی از طرف آن ها داشته باشند و از طریق نظر دیگران حس خوب را به خود تلقین می کنند.