دکتر روانپزشک

روانشناسی

دکتر روانپزشک

روانشناسی

آیا با همسرمان دوست باشیم؟ چگونه همسر خوبی باشیم؟

چگونه همسر خوبی باشیم؟ آیا می توان دوست خوبی برای همسرمان باشیم؟ به عنوان تازه عروس و داماد ممکن است فکر کنید که وظایف زناشویی در اولویت قرار دارند ولی با این کار ممکن است که دوستی و رفاقت با همسرتان را از دست بدهید.

چگونه همسر خوبی باشیم؟
دقت کنید که شور و عشق، شما را از دوستی با همسرتان قافل نسازند زیرا عشق تنها مشخصه یک ازدواج خوب و سالم نیست.

در طول جلسات طلاق بسیار می شنوم که افراد می گویند عشق بین آن ها بسیار قوی بوده اما نمی توانسته آن ها را کنار هم نگه دارد. این بدین معنی است که ازدواج موفق به دوستی و رفاقت نیاز دارد.

هیچ ازدواجی بدون دوستی زوجین پایدار نمی ماند. اگر روابط بین زوج های موفق را بررسی کنیم بین آن ها دوستی و رفاقت مستحکمی می یابم.

این قبیل زوج ها با همسرش مانند بهترین و عزیزترین دوست خود رفتار می کنند. دوستی در بین زوجین عمق بیش تری به روابط آن ها می بخشد و به بخشی از زندگی روزانه آن ها تبدیل می شود.

آیا با همسرمان دوست باشیم؟ چگونه همسر خوبی باشیم؟
مزایای دوستی و رفاقت با همسر
در متن زیر مواردی از خصوصیات و ویژگی های دوستی با همسر آورده شده است.

دوستان خوب در ارتباط با یکدیگر با ملاحظه رفتار می کنند و سعی می کنند یکدیگر را ناراحت نکنند. 
دوستان و رفیقان به احساسات یکدیگر احترام می گذارند حتی وقتی که با یکدیگر اختلاف نظر دارند. شما هیچ وقت به دوست خود نمی گویید که احمق است و هنگام عصبانیت مغزش کار نمی کند. پس چرا باید به همسرتان همچین چیزی بگویید؟
دوستان واقعی در وقت سختی و نیاز می توانند روی یکدیگر حساب کنند. شما هم باید هنگام مشکلات اول از همسرتان تقاضای کمک کنید و در هنگام سختی مانند یک دوست وفادار در کنارش باشید. شما هرگز دوستتان را در مواقع سختی تنها نمی گذارید پس چرا این کار را با همسرتان انجام دهید؟
دوستان واقعی در هر شرایطی راهی موثر برای ارتباط بهتر با یکدیگر پیدا می کنند. معمولا دوستان صمیمی از جزئیات زندگی یکدیگر خبر دارند، با یکدیگر به خرید می روند، ورزش می کنند و در کارها به یکدیگر کمک می کنند. این نکات است که باعث می شود دوستی تداوم پیدا کند.
دوستان نقاط ضعف، مشکلات و معایب یکدیگر را می پذیرند و یکدیگر را بخاطر این مشکلات مسخره نمی کنند. شما دوستانتان را به دلیل بی نقص بودن انتخاب نمی کنید و وقتی حوصله ندارند سر به سر آن ها نمی گذارید. همانند دوستتان که انتظار ندارید بی نقص و عالی باشد نباید این انتظار را از همسر خود هم داشته باشید.

معجزه تغییر رفتار پس از ازدواج ( علل اصلی + راه حل)

تغییر رفتار پس از ازدواج ( علل اصلی + راه حل)

دلیل تغییر رفتار پس از ازدواج چه چیزی می تواند باشد؟ بسیاری از افراد بعد از ازدواج حس می کنند که روابطی که در دوران نامزدی و قبل از ازدواج با همسرشان داشته اند بعد از ازدواج از بین رفته است، همانطور که امید به تغییر دادن همسر بعد از ازدواج وجود دارد در برخی موارد ناامیدی از تغییرات منفی و یا بی علاقگی به وجود می آید.

بعد از ازدواج ممکن است زنی متوجه شود که همسرش نسبت به او بی علاقه می باشد و مردی حس کند که رفتار شریک زندگی اش  بعد از ازدواج کاملا تغییر کرده است و محبت، عشق و فداکاری های گذشته را ندارد.

در صورتی که علت این تغییر رفتارها را بدانید به شما کمک می شود تا به صورت جداگانه برای حل و جلوگیری از مشکلات آینده در زندگی مشترک جلوگیری کنید.

در این مقاله به علل اصلی این مسئله می پردازیم و هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

دلیل تغییر رفتار پس از ازدواج، مقایسه دوران نامزدی و بعد از ازدواج
به طور معمول مقایسه های غلط شما را به اشتباه می اندازد به عنوان مثال مقایسه دوران نامزدی و زندگی زناشویی اشتباه می باشد به دلیل این که این دو دوره با یکدیگر متفاوت می باشند و زمانی که با یکدیگر ازدواج می کنید از جز به جز زندگی یکدیگر با خبر هستید.
اما در دوران نامزدی چنین شرایطی وجود ندارد و این دوران افراد سعی می کنند تا تصویر خوبی از خود برای طرف مقابلشان ایجاد کنند و خشم و عصبانیت خود را نشان نمی دهند و تمایل دارند که به نحو احسن عمل کنند، اما بعد از ازدواج افراد چهره واقعی شان را نشان می دهند و رفتارهای محافظه کارانه اش را کنار می گذارند.

در این دوران ممکن است کمتر به شما محبت و رسیدگی کنند در صورتی که در مورد این تفاوت ها آگاهی داشته باشید و به خوبی با تفاوت های دوران نامزدی و بعد از ازدواج آشنا شوید به طور صحیح با تغییرات همسر رو به رو خواهید شد و به طور سازگارانه با این تغییرات کنار خواهید آمد.

دلیل تغییر رفتار پس از ازدواج، تغییر شرایط
ممکن است در مورد تغییر همسرتان بعد از ازدواج دچار خطای شناختی شوید و آن چه که شما را ناراحت و آزرده خاطر می کند تغییرات شرایط و تغییر در نوع رابطه با همسرتان می باشد.

همانطور که در طول زندگی ظاهر فرد تغییر می کند نمی توان انتظار داشت که یک رابطه در سطح ثابت و بدون تغییری باقی بماند، پس باید به این نکته توجه کنید که احتمال دارد همسرتان تغییر نکرده باشد اما شرایط به وجود آمده ممکن است باعث تغییر در روابط شود و ایجاد شدن این تغییرات برای رشد شما در رابطه الزامی می باشد.

پر تکرارترین و عجیب ترین سوالات از مشاوران ازدواج

پر تکرارترین سوال ها در مورد مشاوره پیش از ازدواج به همراه پاسخ مختصر برای تهیه شده است. در صورتی که این سوالات پاسخگوی شما نیست. می توانید در بخش کامنت ها سوالات خود را مطرح کنید.


مشاور ازدواج چه می کند؟

نقش مشاور ازدواج این است که مکانی امن و بی طرف را برای زوجین فراهم کند تا بتوانند به راحتی خود را بروز داده و در مورد چالش های ذهنی، استرس های خود و مشکلات موجود در رابطه، صحبت کنند. مشاور به صورت منصفانه در بحث شرکت کرده و با تکنیک های مشاوره ای اجازه نمی دهد فردی به قلدری و یا تسلط در جلسه برسد و خواسته های خود را به طرف مقابل تحمیل کند.


میزان موفقیت مشاوره ازدواج چقدر است؟

در حال حاضر، میزان موفقیت مشاوره زوجین در سطح جهان تقریباً 70 درصد است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان موفقیت مراکز مورد تایید کانون مشاوران ایران در سال 1400، 85درصد بوده که از میانگین بالاتر است.


دلیل این امر ایجاد سیستم تخصصی مشاوره و به کارگیری مشاوران کارآزموده است.


افرادی که مشاوره پیش از ازدواج دریافت می کنند علاوه بر انتخاب درست زوج خود، آمادگی بیشتری نسبت به سایر زوجین در زندگی مشترک دارند. 


مهمترین دلیل طلاق چیست؟

شایع‌ترین عواملی که در طلاق گزارش شده‌اند، عدم تعهد، خیانت و درگیری زوجین به دلیل عدم تفاهم و عدم آموزش پیش از ازدواج است. رایج‌ترین دلایل جهانی خیانت، خشونت خانگی و مصرف مواد گزارش شده است در بسیاری موارد زوجین یکدیگر را مقصر می داند و مسئولیت رفتار خود را به عهده نمی گیرد. 


عدم آشنایی کامل زوجین پیش از ازدواج و عدم آموزش برای مواجه با قهر مهم ترین دلایل مشکلات عاطفی و دوری زوجین در زندگی مشترک می شود. 


چه چیزی را به مشاور ازدواج نگم؟

شما برای مشاوره ازدواج زمان و هزینه پرداخت می کنید و می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که پنهانکاری صورت گیرد و شما خود سانسوری کنید، دیگر نمی توانید نتیجه مناسبی را بگیرید. 

چه مواردی باعث اتمام رابطه و جدایی می شود؟

بر اساس تجارب روانشناسی عوامل زیر نشانه پایان رابطه و مراجعه فوری به مشاور است:


فقدان صمیمیت جنسی در هر ازدواجی، میل جنسی به مرور زمان تغییر می کند. …

اغلب از همسرتان احساس خشم می کنید. …

ترجیح می دهید تنها باشید تا با یکدیگر زمان بگذرانید

فقدان احترام. …

عدم اعتماد و شکاکیت. …

دوست نداشتن همسر …

همسرتان در چشم انداز آینده شما قرار نمی گیرد.

مدت زمان جلسات مشاوره ازدواج چقدر است؟

جلسات می تواند از 45 تا 90 دقیقه طول بکشید که بسته به صلاح دید مشاور و نوع نیاز مراجعین است. این زمان باید به صورتی تنظیم شود که مباحث تا حد مورد نظر پیش رود و در صورت نیاز به زوجین تکالیفی برای جلسه بعدی داده شود.


زمان جلسه نباید بیش از زمان گفته شده باشد زیرا باعث خستگی و فرسایشی شدن مشاوره می شود. 

منبع:کانون مشاوران ایران-پر تکرارترین و عجیب ترین سوالات از مشاوران ازدواج


ازدواج آسان واقعا شدنی است؟ ( چند راهکار عملی)

ازدواج آسان واقعا شدنی است؟ ( چند راهکار عملی)


آیا ازدواج آسان امکان پذیر است؟ چگونه می توانیم ازدواج آسان و ساده ای داشته باشیم؟ این سوال برای بسیاری از جوانان که تصمیم به ازدواج دارند پیش می آید، با توجه به شرایط فعلی جامعه و مواجه شدن جوانان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار زیاد، پاسخ به این سوال دشوار می باشد.


با آگاهی از راهکارهای موثر و کمک گرفتن از روانشناس می توانید ازدواج آسان و موفقی داشته باشید، در صورتی که شما به دنبال ازدواج آسان هستید و برای ازدواج آسان با دغدغه های کمتر با سوالات و چالش های رو به رو می شوید بهتر است این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.


ازدواج آسان به چه معناست و چه راهکارهایی دارد

مسلما تعریف ازدواج آسان از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد، افراد بر اساس شرایط اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی شان برای ازدواج برنامه ریزی و اقدام می کنند بنابراین تعریف ازدواج آسان بر اساس وضعیت دو خانواده مشخص می شود.


به طور کلی منظور از ازدواج آسان این است که در مسائل مالی و اجرایی ازدواج سختگیری نشود و روند ازدواج با سهل گیری و به آسانی پیش رود و موانع ازدواج تا حد امکان کاهش یابد و هم چنین افراد موثر در خانواده ها سنگ اندازی نکنند.


برای این که در ازدواج مشکلات کمتری داشته باشید و ازدواج شما به صورت آسان برگزار شود باید در این زمینه آگاهی تان را افزایش دهید در ادامه این مقاله راهکارهای عمومی که توسط متخصص توصیه می شود را بیان می کنیم:


آیا برای ازدواج آماده اید؟

در قدم اول برای این که تصمیم به ازدواج بگیرید و بتوانید مسیر ازدواج را با سهولت و آسانی طی کنید باید آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید و با آگاهی کامل تصمیم به ازدواج بگیرید و بی گدار به آب نزنید، در واقع برای آغاز یک زندگی مشترک، داشتن آمادگی روحی و روانی فاکتور اساسی می باشد که شما باید در تصمیم گیری برای ازدواج به آن توجه داشته باشید.


هم چنین مواردی مانند تقویت روحیه مسئولیت پذیری، صبر و تعهد و انعطاف پذیری روانی از جمله مواردی می باشد که به شما کمک می کند آمادگی روحی تان را افزایش دهید و هم چنین در برابر مشکلات و سختی های پیش رو به شما کمک می کند.

مدیریت روحیه ولخرجی و تجمل گرایی

برگزاری مراسمی باشکوه، خرید گران قیمت ترین جواهرات و زندگی در خانه ای با لوازمی لوکس برای همه افراد خوشایند می باشد اما برای این که زندگی موفقی داشته باشید باید لذت های خودتان را به تعویق بیندازید و آن ها را به درستی مدیریت کنید.


البته توجه داشته باشید که مدیریت خواسته هایتان به این معنی نمی باشد که از همه علایق خود بگذرید تا ازدواج کنید بلکه باید حد متوسط را رعایت کنید و دخل و خرجتان را بسنجید و با توجه به آن خرج تان، علایق و روحیه تجمل گرایی تان را مدیریت کنید و برای رسیدن به زندگی ایده آل با صبوری تلاش کرده و برای آن وقت بگذارید.


در صورتی که از تمام خواسته هایتان بگذرید در آینده بر روی کیفیت و سطح رضایت شما اثر می گذارد و به زندگی تان آسیب وارد می شود.


هم چنین اگر در ابتدای زندگی توقع داشته باشید که همه شرایط زندگی تان در بهترین و ایده آل ترین حالت ممکن باشد در این صورت به شما آسیب بسیاری وارد می شود و احساس نارضایتی بیشتری خواهید داشت بنابراین این مسائل را باید همان ابتدای زندگی با خودتان حل کنید و از خودتان بپرسید برای این که بهترین زندگی را برای خودتان بسازید باید چکار کنید؟ راه هایی که باعث بهتر شدن زندگی تان می شود را بشناسید و با همسر آینده تان راجع به زندگی ایده آل به اتفاق نظر برسید و با یکدیگر برای رسیدن به این زندگی تلاش کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-ازدواج آسان واقعا شدنی است؟ ( چند راهکار عملی)


سوالات سلامت جسمی در ازدواج

سوالات سلامت جسمی در ازدواج به منظور آشنایی با سلامت جسمی و شناخت بیماری های همسر آیندتان است. زیرا سلامت و یا بیماری هر یک تاثیر زیادی در روابط شما دارد. گرایشات و تمایلات شما به همسرتان چیزی است که او را از یک دوست ساده متمایز می کند و به همسر و شریک احساسی تان تبدیل می کند.

هرگز نباید به رابطه جنسی خود و همسرتان به چشم سرگرمی یا عمل اجباری نگاه کنید، بلکه باید آن را کاری با معنی بدانید و به دیده احترام به آن نگاه کنید. 

سوالات سلامت جسمی خواستگار
مرکز مشاوره ستاره زندگی: هر یک از زوجین باید افکار، احساسات و تمایلات خود را به همسرش بگویند و هرگز نباید منتظر بمانند تا همسرشان کشف کند که چه چیزهایی برای آن ها لذت بخش هستند و از چه کارها و حرکاتی لذت چندانی نمی برند.

صمیمیت و پایداری در رابطه مستلزم گذشت زمان است.

 این نوع صمیمیت در سطوح و به شکل های مختلفی به دست می آید و ممکن است به شکل جنسی یا به شکل های دیگری مانند حمایت کردن و تسلی بخشیدن باشد. این نوع صمیمیت از زوجی به زوج دیگر متفاوت است.

هرگز نیروی نهفته در کارهای کوچکی که برای همسرتان می کنید را فراموش نکنید.

سوالات سلامت جسمی در ازدواج
صحبت در مورد مسائل فیزیکی و جسمانی
تحقیقات مختلف نشان داده است که طول عمر افراد متأهل نسبت به افراد مجرد بیش تر است. یکی از دلایل طول عمر افراد متأهل آن است که متأهل ها از مراقبت و نگهداری بیش تری نسبت به افراد مجرد برخوردار هستند.

 زن و شوهر زودتر از هر فرد دیگری حتی دکتر متوجه تغییرات فیزیکی در همسرشان می شوند.

عشق، محبت نوازش و توجه بین زن و شوهر نیرویی التیام بخش و شفا دهنده است.